Asalamualaikum dan salam sejahtera buat saudara saudari sekalian . Saban hari kita di sajikan dengan
berita berkenaan kemalangan di atas jalan raya melalui kaca televisyen. Banyak kemalangan maut
dan ngeri yang kita ketahui . Sebagai Pemandu kenderaan , Kita wajib mengetahui serba sedikit
berkenaan ilmu pemanduan . Barangkali , saudara dan saudari sekalian ada menonton berkenaan
berita berkenaan kemalangan di atas jalan raya melalui kaca televisyen. Banyak kemalangan maut
dan ngeri yang kita ketahui . Sebagai Pemandu kenderaan , Kita wajib mengetahui serba sedikit
berkenaan ilmu pemanduan . Barangkali , saudara dan saudari sekalian ada menonton berkenaan
Video di bawah Ini . Untuk Pengetahuan saudara dan saudari sekalian , Penerangan video
di bawah ini adalah ilmu pemanduan yang salah , kenapa ? cuba pembaca perhatikan
bagaimana ia memperjelaskan dan cuba baca pula apa yang yop nak jelaskan selepas
kalian menonton video tersebut .
di bawah ini adalah ilmu pemanduan yang salah , kenapa ? cuba pembaca perhatikan
bagaimana ia memperjelaskan dan cuba baca pula apa yang yop nak jelaskan selepas
kalian menonton video tersebut .
Jika anda mengalami masalah brek tidak berfungsi semasa dalam pemanduan,jangan sesekali meletakan gear kenderaan anda pada N ( Natural ) atau Free Gear . Ini kerana , jika anda meletakkan gear anda pada Natural atau Fre Gear . Kelajuan kenderaan anda tidak akan menurun sebalik nya kenderaan anda semakin laju oleh sebab faktor kelajuan + Berat kenderaan yang sedang menyunsur .Nisbah Kebarangkalian Rumus Fomular untuk anda Koluinanlillah / Gone anda adalah sangat tinggi .Sila tanya pakar matematik jika anda ingin tahu berkenaan rumus fomular Nisbah dan Kadar tersebut .
Apa yang teman perlu buat Yop ?
1 - Mengucap Kalimah Syahadah dulu ( secara pantas mulut )
2 - Jika sempat baca Surah Al Kursi ( Al Baqarah ayat 255 )
3 - Jangan Panik ( jangan Mengelabah )
4 - Jangan Tarik Hand Break Secara Mengejut
5 - Jangan Matikan enjin anda sebaliknya kawal stering anda
6 - Jangan Guna Break double AA ( Aeh ! Aeh ! )
7 - Mata tumpu di hadapan ( Tengok Depan , Jangan Menyembang )
8 - Tukar Gear Kenderaan anda ke lebih rendah sebagai contoh : dari gear 5 ke 4 ke 3 ke 2 ke 1 dan ke
Gear Undo ( R ) " Reverse " la kata English atau jika kenderaan anda jenis Automatik
sila guna kaedah ini : Tukarkan gear anda daripada D4 ke 3 ke 2 dan ke Gear R ( Reverse ) .
Gear Undo ( R ) " Reverse " la kata English atau jika kenderaan anda jenis Automatik
sila guna kaedah ini : Tukarkan gear anda daripada D4 ke 3 ke 2 dan ke Gear R ( Reverse ) .
Fungsi Gear Undo ini adalah untuk meletupkan tayar anda belakang dari terus menyusur .
Apabila tayar belakang anda meletup , maka pergerakan secara saintifik nya tiada .
Ia juga berfungsi sebagai Break Kecemasan yang paling berkesan .
Di Peringatkan bahawa menukar gear tinggi kepada gear paling rendah mampu mengurangkan kelajuan
kenderaan anda . Baik , langkah bijak seterusnya ..
9 - Tarik Hand Break sikit demi sedikit ( Jangan Rentap ) .
Semasa anda menarik brek tangan ( Hand Breaks ) perlahan lahan , anda akan rasa setiap takuk break tangan
tersebut berhenti . Sama ada terasa di tangan atau anda merasa melalui bunyi tarikkan tersebut .
Semasa anda menarik brek tangan ( Hand Breaks ) perlahan lahan , anda akan rasa setiap takuk break tangan
tersebut berhenti . Sama ada terasa di tangan atau anda merasa melalui bunyi tarikkan tersebut .
10 - Cari Tempat Untuk Bergesel ( Tempat Mencurahkan Kasih Sayang )
Jika anda merasa kenderaan semakin perlahan tapi masih belum berhenti , cari tempat yang membolehkan anda bergesel . Tapi jangan langgar kenderaan orang jika boleh.. elakkan .. cari seperti panghadang jalan ker tembok batu ker Pokok ke .. ok ..
11 - Dah berhenti , jangan lupa ucap , Alhamdulillah
No comments:
Post a Comment